FAQ - Frågor och svar

Finns det verktyg för att hitta i Alvis?

För att lära dig att hitta i Alvis har vi skapat lathundar och film om hur du går tillväga för att till exempel hitta ditt schema, göra en frånvaroanmälan etc. Klicka på följande länk så kommer du till verktyg som hjälper dig att hitta i Alvis

Verktyg Alvis.



Hur beställer jag mina betyg?

För att kunna få ut dina betyg behöver du logga in på ditt studerandekonto här i Alvis.
Klicka på fliken "Beställningar", därefter bockar du i de betyg som du vill ha och klickar på knappen "Beställ".

Du kan välja om du vill få betyget på svenska eller engelska, samt om du vill få betyget/intyget hemskickat eller hämta ut det i receptionen på CUL.

Observera att betygen ska skrivas under av rektor så det kan dröja upp till två veckor innan betyget kommer hem till dig.
Om du gör en beställning på betyg på alla dina kurser och en av kurserna är pågående kommer hela din betygsbeställning att ligga vilande tills alla kurser är avslutade och betygsatta. Om du vill ha betygen så fort som möjligt beställ endast betyg på de betygsatta kurserna och gör en separat beställning på de pågående kurserna.

Hur bifogar jag mina betygsdokument?

Scanna eller fotografera av dina betygsdokument och bifoga dem på ditt studerandekonto. Om du fotograferar ditt betygsdokument måste hela betygsdokumentet synas på en bild. Se till så att bilden blir bra och att man kan se alla uppgifterna tydligt.
Under ditt namn uppe i högra hörnet finns en länk "Mina bilagor" där du bifogar ditt betygsdokument.

Hur gör jag en frånvaroanmälan?

Logga in på ditt studerandekonto, klicka på rubriken "Anmäl frånvaro", fyll i vilka datum samt klocksslag du är frånvarande och klicka därefter på "Anmäl frånvaro".

Du behöver också meddela CSN din frånvaro, kontakta CSN på telefon 0771-276 000 eller besök deras hemsida för mer information www.csn.se.

Tänk på att du från och med den 8:e kalenderdagen behöver lämna in ett läkarintyg om du är frånvarande pga sjukdom, intyget kan lämnas till receptionen på CUL.

Hur gör jag om jag har glömt mitt lösenord?

Gå till Alvis inloggningssida och klicka på ”Glömt lösenord?”, därefter kan du välja om du vill få det nya lösenordet skickat till dig på e-post eller på SMS.

Vad betyder det att min ansökan är godkänd?

När du loggar in i Alvis och klickar på "Ansökningar" syns en rubrik som heter "Läge". Här ser du kortfattad vad de olika lägena betyder:


Obehandlad: När du skickat in din ansökan till oss kommer det under "Läge" att stå "Obehandlad", detta innebär att din ansökan har inkommit men att vi inte har hunnit behandla den ännu.

Godkänd: När vi har behandlad din ansökan och sett att den är godkänd, alltså att du uppfyller kraven för att få söka kursen ändras läget till "Godkänd".

Betyg saknas: Innebär att du behöver bifoga dina betyg så att vi kan behandla din ansökan.

Antagen: När ansökningstiden har gått ut och vi har behandlat alla ansökningar och sett att din ansökan är godkänd och det finns plats på kursen ändras läget till "Antagen".

Ej antagen: Innebär att du ej har blivit antagen till kursen du har sökt.

Återbud: Innebär att du har lämnat återbud på kursen och alltså inte tänker läsa den.

Vad händer med mitt konto efter avslutad kurs

När du har avslutat dina kurser hos oss kan du nå ditt konto i tre månader. Därefter stängs kontot och du kan inte nå dina sparade uppgifter längre. Om du vill spara filer som du har på ditt studerandekonto så gör det så snart som möjligt efter avslutad kurs.

Här får du svar på de vanligaste frågorna.

Alvis logo Alvis från Gotit